Geschiedenis

Michaux 1868

Het ontwerp van deze 'Boneshaker' (letterlijk bottenschudder) staat op de naam van de Fransman Pierre Michaux. Hij ontwikkelde met zijn zoon Ernest de eerste trapfiets in 1861. Deze fiets had een massief gesmeed frame en houten wielen met stalen hoepels eromheen. Het belangrijkste aan deze fiets was het aanbrengen van een roterend trapsysteem direct op de vooras. Wat voor Michaux een technisch hoogstandje was, is voor ons het begin van een boeiende collectie.

We gaan verder van de boneshaker tot de hoge bi.
Deze opvallende fiets is en Engelse uitvinding.
Waarom dat grote wiel ?
Men dacht: 'Hoe groter het wiel, hoe meer snelheid met dezelfde ronddraaiende beweging".
Het opstappen gebeurde met behulp van een steuntje vlak boven het achterwiel. Ook het rijden kon vrij gevaarlijk zijn. De wegen waren vaak hobbelig en slecht.
De gemiddelde diameter van het voorwiel is 1,30m. De materialen werden ook lichter. Er werden stalen velgen gebruikt met dunne spaken. De stalen hoepels werden vervangen door massief gummi banden. De snelheid werd hoger maar veilig was het niet.

Clément & Cie Fts Paris 1879

Singer 1885

De veiligheidsfiets

Opnieuw begon een internationaal gesleutel om het rijcomfort te verhogen. Het gevaarlijk groot wiel moest verdwijnen. Allerlei vreemde aandrijftechnieken werden uitgeprobeerd.
Het is de Fransman Meyer die erin geslaagd is een veilige fiets te ontwerpen, voortaan wordt het achterwiel met een ketting aangedreven. De moderne fiets is geboren. In 1888 kreeg de Ierse veearts John Boyd Dunlop een patent voor het uitvinden van de luchtband.
Deze vervoermiddelen waren enkel voor de gegoede burgerij.